تحقیق رابطه اعتماد اجتماعی و امنیت اجتماعی در دانش آموزان ابتدایی

تحقیق رابطه اعتماد اجتماعی و امنیت اجتماعی دانش آموزان

این تحقیق بسیار جامع و کامل در فرمت قابل ویرایش ورد با پرسشنامه های مستدل و نتایج مستند بر روی بیش 152 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی پایه ششم ابتدایی در یکی از استانهای کشور انجام شده است و میتواند برای فرهنگیان و همکاران گرامی مفید و مثمر ثمر باشد .

در ادامه بخش هایی از این تحقیق را مشاهده میکنید.

اعتماد اجتماعی از مهمترین شاخصهاي ارتباط و تعامل گروهی به شمار میآید و نشاندهنده آمادگی افراد و گروهها جهت ایجاد رابطه اجتماعی و پذیرش متقابل است. اعتماد در ابتدا یک مفهوم روانشناختی است که دلالت بر تأیید، پذیرش و همکاري فرد و پیرامون به شکل متقابل دارد. در مقابل، بیاعتمادي به مفهوم داشتن نوعی روحیه سوء ظن و بدبینی، توأم با عدم اطمینان و همراه با شک و تردید نسبت به افراد و اشخاصی است که فرد با آنان در ارتباط متقابل، مستمر و روزمره است (محسنی تبریزي، 1375.(

اعتماد اجتماعی در سطوح خرد و کلان میتواند زمینه ایجاد احساسات مثبت و منفی را در فرد نمایان کند. اعتماد اجتماعی با توجه به دو رهیافت روانشناختی و جامعهشناختی، قابل بررسی است. رهیافت روانشناختی، اعتماد را به عنوان ویژگی فردي مطرح میکند و بر نقش احساسات و عواطف فردي، تأکید دارد. رهیافت جامعهشناختی، اعتماد را به عنوان ویژگی روابط اجتماعی یا نظام اجتماعی در نظر میگیرد. برآیند این دو دیدگاه، دیدگاه ترکیبی است. از طرف دیگر اعتماد اجتماعی از طریق کاهش هزینههاي روابط اجتماعی باعث حل مسالمتآمیز تضادها و تفاوتهاي بین اشخاص و همچنین تضاد بین گروههاي اجتماعی میشود (گروسی، 1388

.( بررسیهاي انجام گرفته در کشورهاي مختلف بیانگر این است که عموماً احساس امنیت بین شهروندان در اکثر نقاط دنیا به نسبت وجود امنیت، پایینتر است. این نسبت در ایران در مقایسه با کشورهاي انگلیس و استرالیا با توجه به میزان وجود امنیت بسیار پایین است. به عنوان نمونه در ایران نرخ سرقت منزل به ازاي هر هزار منزل 10 منزل،در انگلیس به ازاي هر هزار منزل 20 منزل و در استرالیا به ازاي هر هزار منزل 25 است در حالی که میزان احساس امنیت شهروندان ایرانی نسبت به این دو کشور رقم پایینتري را نشان میدهد (رجبیپور، 1384 .(

8000 تومان – خرید